fot. zrozumiecstarosc.pl
Jej celem jest podniesienie wrażliwości społecznej, zrozumienia i szacunku dla osób starszych oraz edukacja na temat starości i ograniczeń związanych z wiekiem. Kampanię patronatem objęło Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

- Osoby starsze borykają się z problemami zdrowotnymi, socjalnymi oraz samotnością. Z badań wynika, że 42 procent Polaków spotkało się z niewłaściwym traktowaniem seniorów i dyskryminacją, dlatego tak ważne jest zwiększenie świadomości społecznej w zakresie potrzeb osób starszych - mówi organizator kampanii Przemysław Wiśniewski z Fundacji Zaczyn.

Przewodnicząca Sekcji Alzheimerowskiej Polskiego Towarzystwa Neurologicznego profesor Maria Barcikowska zwraca uwagę, że w związku ze zmianami demograficznymi i starzeniem się społeczeństwa zmian wymaga organizacja opieki nad seniorami. W Polsce brakuje specjalistów geriatrów, a starsi, często nieporadni, pacjenci miesiącami muszą czekać w kolejkach do specjalistów. - Jeśli chory ma 87 lat i mówi mu się, żeby 2 lata poczekał na operację zaćmy - to jest smutne - dodała profesor Barcikowska.

Kampania potrwa kilka miesięcy. Towarzyszy jest spot telewizyjny, który można również obejrzeć w internecie. Zaplanowane są spotkania w szkołach, gdzie prezentowany będzie specjalny kombinezon geriatryczny, który pozwala poczuć, z jakimi ograniczeniami fizycznymi musi zmagać się osoba o 40 lat starsza.

W Polsce 9 milionów osób przekroczyło 65 rok życia. Większość z nich - to kobiety, które statystycznie żyją 8 lat dłużej niż mężczyźni. W ciągu dekady co trzeci Polak osiągnie wiek senioralny, a w połowie XXI wieku 40 procent społeczeństwa będzie seniorami.



IAR/ar