fot. Mateusz Sienkiewicz
Wysoka wieża zwieńczona kulistą kopułą intryguje kierowców poruszających się DK11. Nam, jako pierwszym, udało się zajrzeć do jej wnętrza.

Radar Wtórny MSSR (Monopulse Secondary Surveillance Radar) jest standardem w cywilnej kontroli ruchu lotniczego. Działa we współpracy z transponderami umieszczonymi na pokładach samolotów. Radar wysyła impulsy z zapytaniem, na które „odpowiada” transponder, wysyłając kod identyfikujący samolot, wysokość statku powietrznego, jego prędkość oraz wiele innych informacji dla celów wykonywania kontroli ruchu lotniczego.

Dane z radarów przekazywane są do systemu operacyjnego Pegasus_21, tworzącego zobrazowanie sytuacji ruchowej w polskiej przestrzeni powietrznej, na którym pracują kontrolerzy ruchu lotniczego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Poza Skotnikami podobne radary powstają w Łomży, Tarnobrzegu i Rzechowie. Budowa jednego z nich kosztowała ponad 11 mln złotych.
 
Nasz reporter Mateusz Sienkiewicz z mikrofonem i aparatem wszedł do wnętrza. Po radarze oprowadzał go Tomasz Kopik z PAŻP.

ms/ar

fot. Mateusz Sienkiewicz
fot. Mateusz Sienkiewicz
fot. Mateusz Sienkiewicz
fot. Mateusz Sienkiewicz
fot. Mateusz Sienkiewicz
fot. Mateusz Sienkiewicz
fot. Mateusz Sienkiewicz
fot. Mateusz Sienkiewicz
fot. Mateusz Sienkiewicz
fot. Mateusz Sienkiewicz
fot. Mateusz Sienkiewicz
fot. Mateusz Sienkiewicz
fot. Mateusz Sienkiewicz
fot. Mateusz Sienkiewicz

Posłuchaj

Radar w Skotnikach zostanie wkrótce uruchomiony - materiał Mateusza Sienkiewicza