Obwodnica Szczecinka została oddana do użytku
12-kilometrowy odcinek drogi S-11 całkowicie wyprowadza z miasta ruch samochodów jadących z północy na południe kraju.

- To kolejny element na mapie drogowych inwestycji na Pomorzu Zachodnim i Środkowym, który przyczynia się do walki z wykluczeniem komunikacyjnym regionu - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury podczas uroczystości otwarcia obwodnicy.

Jej budowa trwała cztery lata i kosztowała ponad 400 mln złotych. Połowa tych środków pochodzi z funduszy unijnych. Za realizację przedsięwzięcia odpowiadała firma Eurovia.

- Inwestycja była sporym wyzwaniem, ze względu na specyficzne warunki geograficzne - powiedział Nicolas Dépret, szef firmy Eurovia.

- Należy pamiętać o liczbie samochodów, które przejeżdżały przez Szczecinek. Jest to bardzo popularna trasa szczególnie latem. Dzięki obwodnicy mieszkańcy odpoczną od wielu uciążliwości z tym związanych - powiedział Daniel Rak, burmistrz Szczecinka.

Małgorzata Golińska, wiceminister środowiska podkreśliła, że obwodnica poprawi jakoś powietrza w mieście: - Często oceniamy budowę drogi pod kątem bezpieczeństwa, zlikwidowania pewnych uciążliwości komunikacyjnych, a zapominamy, że wyprowadzenie ruchu z miasta służy też środowisku, co w konsekwencji przekłada się na naszej zdrowie.

Z otwarcia szczecineckiej obwodnicy zadowolony jest Czesław Hoc, poseł PiS-u: - To droga słońca, urokliwych jezior, przepięknych lasów. Nie pozostaje nam nic innego, niż zapraszanie teraz mieszkańców innych części Polski do Szczecinka i okolic.

Paweł Szefernaker, koszaliński poseł PiS-u i wiceszef MSWiA podkreślił, że wybudowanie obwodnicy Szczecinka to kolejna z wielu przeprowadzonych już, a także planowanych inwestycji drogowych w regionie: - Teraz musimy zrobić wszystko, by jak najszybciej tą drogą połączyć Koszalin z Kołobrzegiem, tak aby między Szczecinkiem a Kołobrzegiem, a później także na południe - do Piły i autostrady A2 można było przejechać trasą S11, która jest określana jako droga życia dla tego regionu.

Otwarta dziś obwodnica Szczecinka to część drogi S11, która ma połączyć północ i południe kraju. W tej chwili trwają przygotowania do realizacji kolejnego odcinka Koszalin-Bobolice.

ms/iw/ar

fot. Mateusz Sienkiewicz
fot. Mateusz Sienkiewicz
fot. Mateusz Sienkiewicz
fot. Mateusz Sienkiewicz
fot. Mateusz Sienkiewicz
fot. Mateusz Sienkiewicz
fot. Mateusz Sienkiewicz

Informacje o obwodnicy Szczecinka

Dwujezdniowa obwodnica składa się z dwóch pasów ruchu w każdą stronę z dwoma węzłami drogowymi oraz dwoma rondami na początku i końcu trasy. Inwestycja wymagała budowy 13 wiaduktów, mostów i przejść dla zwierząt. Obwodnica omija Szczecinek od wschodu, przebiegając częściowo równolegle do linii kolejowej, między miastem, a jeziorem Wielimie. Wymagane było zastosowanie w wielu miejscach wzmocnień podłoża, w tym wykonanie betonowych pali przemieszczeniowych.

W Szczecinku dotychczas często tworzyły się korki, gdyż przez miasto przechodzą dwie drogi krajowe i droga wojewódzka. Utrudnienia były szczególnie odczuwalne w okresie wakacyjnym, gdy ruch na prowadzącej nad morze drodze krajowej nr 11 wzrasta nawet trzykrotnie. Obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy ze Szczecinka. Węzeł drogowy Szczecinek Wschód zapewni skomunikowanie terenów przemysłowych, przyczyniając się do rozwoju regionu.

Obwodnica Szczecinka jest fragmentem przyszłej drogi ekspresowej S11, która połączy Pomorze Środkowe przez Poznań z A1 na Śląsku. Szczecinek dołączył do Jarocina i Ostrowa Wielkopolskiego, które mają już obwodnicę na S11. Od października tego roku gotowy jest wspólny przebieg dróg S6 i S11 między Kołobrzegiem i Koszalinem, a w realizacji jest obwodnica Kępna i Olesna. W przetargu na zaprojektowanie i budowę są odcinki łączące Koszalin z Bobolicami. Pozostałe fragmenty tej trasy objęte są pracami przygotowawczymi i będą sukcesywnie realizowane w kolejnych latach.

Nowa obwodnica w ciągu S11 to nie koniec inwestycji GDDKiA w Szczecinku. Na etapie projektowania jest obwodnica w ciągu drogi krajowej nr 20, dzięki której przez miasto nie będą przebiegały już żadne drogi krajowe. Pieniądze na jej realizację zostały zapewnione przez Ministerstwo Infrastruktury w lutym ubiegłego roku. W przyszłym roku planowany jest przetarg na zaprojektowanie i budowę tej drogi, która będzie gotowa w 2025 roku. Nowa trasa będzie miała długość 4,3 km i w jej ramach powstanie nowy węzeł drogowy na obwodnicy w ciągu S11.

fot. GDDKiA Oddział w Szczecinie
fot. GDDKiA Oddział w Szczecinie
fot. GDDKiA Oddział w Szczecinie
fot. GDDKiA Oddział w Szczecinie
fot. GDDKiA Oddział w Szczecinie
fot. GDDKiA Oddział w Szczecinie
fot. GDDKiA Oddział w Szczecinie

Posłuchaj

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury Nicolas Dépret, szef firmy Eurovia - wykonawcy obwodnicy Daniel Rak, burmistrz Szczecinka Czesław Hoc, poseł PiS-u Małgorzata Golińska, wiceminister środowiska Paweł Szefernaker, koszaliński poseł PiS-u i wiceszef MSWiA