fot. prk24.pl
Poseł Prawa i Sprawiedliwości oraz wiceprzewodniczący sejmowej komisji zdrowia poinformował o korzystnych dla systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego zapisach w ustawach: budżetowej i okołobudżetowej na 2020 rok.

Podniesione zostaną stawki na zespoły ratownicze - typu specjalistycznego o prawie 360 złotych na dobę oraz typu podstawowego o prawie 280 złotych na dobę.

- Do tej pory wymieniliśmy w szpitalach 149 karetek, a do końca kwietnia w lecznicach pojawi 51 kolejnych. Ma to kosztować około 80 milionów złotych - powiedział Polskiemu Radiu Koszalin poseł Prawa i Sprawiedliwości Czesław Hoc.

Jak poinformował parlamentarzysta, będą także narastające podwyżki dla pielęgniarek i ratowników medycznych. Zapewnił również o inwestycjach dotyczących Lotniczego Pogotowia Ratunkowego - powstaną m.in. całodobowe lotniska oraz centra urazowe, a te istniejące - zostaną zmodernizowane.

Wzrośnie także finansowanie bieżącej działalności Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych do 1,745 miliarda złotych. Wprowadzony ma być system TOP SOR (Tryb Obsługi Pacjenta), który skróci czas oczekiwania pacjentów w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego.

Kolejnymi nowymi rozwiązaniami, o których poinformował poseł, są:
  • wzrost o 10 proc., od II połowy 2019 roku stawki bazowej, tym samym - zwiększenie stawek ryczałtów dobowych (w skali 6 miesięcy to koszt 38 mln zł);
  • wzrost o 15 proc. wyceny wag punktowych określonych dla poszczególnych kategorii stanu zdrowia w SOR, od II połowy 2019 roku (w skali 6 miesięcy to 142 mln zł wraz z izbami przyjęć szpitali);
  • badania muszą być wykonane w takim czasie, by ewentualna zwłoka w ich wykonaniu nie spowodowała uszczerbku dla zdrowia i życia pacjenta;
  • od 1 lipca 2020 roku w lokalizacji SOR-ów będą miejsca udzielania świadczeń Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.
Jak dodał poseł Czesław Hoc, niebawem powstaną także:
  • ratownicze zespoły randez-vous (z lekarzem na pokładzie);
  • motocyklowe zespoły ratownictwa medycznego, co umożliwi szybszy dojazd do pacjentów - głównie w dużych miastach o znacznym natężeniu ruchu drogowego (obecnie jest 8 takich zespołów);
  • monitoring (także w karetkach wyjeżdżających).
red.