fot. PAP/Marcin Bielecki

Niemal połowa ankietowanych nie zamierza w czasie majówki skorzystać z noclegu poza miejscem zamieszkania, ponad jedna trzecia respondentów planuje jednodniowe wycieczki po okolicy - wynika z badania przeprowadzonego dla Polskiej Organizacji Turystycznej.

W tym roku na majówkę, tj. w okresie 1-5 maja wyjazd zadeklarowało 43 proc. Polaków, o 10 pkt proc. więcej niż w ubiegłym roku - wynika z badania. Wypoczywać w kraju planuje w tym czasie co czwarty ankietowany, natomiast za granicą - co dwunasty. 12 proc. respondentów nie podjęło jeszcze ostatecznej decyzji odnośnie do kierunku wyjazdu. Deklarują, że planują wyjechać, ale nie wiedzą jeszcze dokąd.

Co czwarty respondent deklaruje, że majówkę spędzi na wyjeździe krajowym. 39 proc. wskazało, że celem tych wyjazdów jest wypoczynek i relaks, 21 proc. wskazało „wycieczki piesze i spacery”. Zwiedzanie atrakcji turystycznych i kulturalnych oraz odwiedziny u krewnych i znajomych ma być celem po 13 proc. respondentów.

Najbardziej popularnym kierunkiem wyjazdów krajowych są góry, w które wybiera się 34 proc. wyjeżdżających. Do miast, nad morze czy w inne miejsca planuje wyjechać po mniej więcej 20 proc. spośród tych, którzy majówkę spędzą na wyjeździe krajowym. Niemal 60 proc. planujących wyjazd krajowy zamierza skorzystać z płatnej bazy noclegowej, natomiast 32 proc. zatrzyma się u rodziny lub znajomych, we własnym domku wakacyjnym, mieszkaniu czy na działce, lub innym bezpłatnym miejscu noclegowym.

Jak wskazał prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke „w tym roku aż o 10 pkt proc więcej Polaków niż w roku ubiegłym wyjedzie poza miejsce swojego zamieszkania w okresie 1-5 maja, a duża część zamierza organizować mikrowyprawy po okolicy”.

Badanie zrealizowane zostało na zlecenie Polskiej Organizacji Turystycznej przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI na reprezentatywnych próbach 1000 osób, oraz 1000 osób, które w tym roku planują wyjechać na majówkę.

Polska Organizacja Turystyczna jest państwową osobą prawną utworzoną w celu wzmocnienia promocji Polski w dziedzinie turystyki w kraju i za granicą.

PAP/aś